تشدید رکود مسکن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، افزایش ۱/۵ واحد درصدی سهم آپارتمان‌های نوساز از معاملات ماهانه مسکن در بهمن ‌ماه سال جاری به احیای نبض معاملات این گروه از املاک در بازار مسکن پایتخت کمک کرده است؛ در‌حالی‌که عرضه آپارتمان‌های نوساز از اوایل شروع دوره رکود معاملات مسکن در سال ۹۷ تا ابتدای زمستان امسال، طی ماه‌های پیاپی با کاهش شدید روبه‌رو بوده و تعداد آپارتمان‌های فروشی کلید نخورده و تازه‌ساز در مقایسه با نیاز بازار بسیار ناچیز بود؛ وقوع شش رخداد در چند هفته منتهی به ماه میانی زمستان سبب شد تا قفل فروش آپارتمان‌های نوساز به نوعی گشوده شود.

سهم فروش آپارتمان‌های نوساز تا حداکثر پنج سال ساخت که در معاملات دی‌ماه با یک نوسان افزایشی بسیار جزئی به ۴۱/۸ درصد رسیده بود، در بهمن حدود ۱.۵ واحد درصد افزایش یافت و به ۴۳.۲ درصد رسید. این در حالی است که سهم مذکور از ابتدای امسال تا پایان پاییز همواره حول و حوش ۴۰ درصد بوده و حتی در مقاطعی از نیمه اول امسال به ۳۹ درصد نیز سقوط کرده است. بررسی عوامل موثر بر افزایش سهم واحدهای نوساز و تازه‌ ساز در معاملات مسکن بهمن‌ ماه نشان می‌دهد، شش علت مرتبط با سمت عرضه در این بخش از بازار، زمینه ‌ساز افزایش سهم این گروه از آپارتمان‌های از معاملات انجام شده در ماه میانه زمستان شده است.

اولین و شاید مهم‌ترین علت اثرگذار بر وضعیت جدید معاملات نوسازها، برقراری ثبات نسبی قیمت زمین در هفته‌های گذشته بوده است. هر چند قیمت زمین با قدری تاخیر نسبت به رشد قیمت مسکن در ابتدای دوره رونق اخیر آغاز شد اما آمارهای رسمی نشان داد از سال گذشته، رشد قیمت زمین و کلنگی از رشد قیمت آپارتمان پیشی گرفت و این موضوع زمینه‌ ساز تشدید رکود مسکن در سال ۹۷ و به‌دنبال آن در نیمه اول سال ۹۸ گردید.





:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: